Ett utomhusdop. En präst håller barnet över en dopfunt. Föräldrarna står i bakgrunden med ytterkläder.
Foto: Jesper Wahlström /Ikon

Dop, vigsel och begravning

En vanlig kontakt med Svenska kyrkan är genom dop, vigsel och begravning.

Tillsammans får vi mötas och dela glädje, kärlek och sorg. I dessa skeden i livet finns Svenska kyrkan i Essunga pastorat här för dig.

Dop

Ett kärlekstecken och ett löfte om att Gud är med dig genom alla dagar, i gränslös, tidlös kärlek. "Jag är med dig alla dagar till tidens slut"

En brudgum trär vigselringen på sin blivande frus finger.

Vigsel

Att säga ja till varandra och ett liv tillsammans. Två som förenas till ett i kärlek, tro och hopp

Begravning

I begravningsgudstjänsten tar de sörjande och församlingen avsked av den avlidne och överlämnar henne eller honom till Guds barmhärtighet. Begravningen uttrycker såväl hoppet och uppståndelsens ljus som sorgen och dödens allvar.